اطلاعیه

اهمیت مدیریت صحیح و محافظت از محیط زیست به عنوان یکی از ضروریات غیرقابل انکار زندگی

سمیه رفیعی

اهمیت مدیریت صحیح و محافظت از محیط زیست به عنوان یکی از ضروریات غیرقابل انکار زندگی

از دریچه نگرش بسیاری از اندیشمندان، حفاظت از محیط زیست بعنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی در نظر گرفته می شود. ایشان اعتقاد دارند، توجه اصولی و علمی به مقررات محیط زیست، کشور را از آفت های ناشی از بی توجهی به این مهم، رهایی بخشیده است.

سمیه رفیعی

از دریچه نگرش بسیاری از اندیشمندان، حفاظت از محیط زیست بعنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی در نظر گرفته می شود. ایشان اعتقاد دارند، توجه اصولی و علمی به مقررات محیط زیست، کشور را از آفت های ناشی از بی توجهی به این مهم، رهایی بخشیده و شادی و نشاط را برای جامعه به ارمغان می آورد. علی رغم تلاش های بی دریغ مدیران محترم سازمان محیط زیست، در سال های اخیر، بنا به دلائل گوناگون(البته مواجه کارشناسی‌ با چنین چالش های بزرگی، به عزم ملی و فراسازمانی نیاز دارد.)، برخی از اهداف برنامه ریزی شده سازمان مزبور محقق نشده است.

فرو رفتگی زمین در بسیاری از استان های کشور از جمله اصفهان و تهران، آلودگی هوا در برخی از کلانشهر ها، عدم به روزرسانی کیفیت خودروها متناسب با استانداردهای جهانی تنها برخی از چالش های پیش روی مدیریت سازمان بوده است. غفلت برخی از دولت های پیشین نسبت به اهمیت و جایگاه ویژه سازمان محیط زیست منجر به ورود لطماتی جبران ناپذیر به محیط زیست کشور شده است. تغییر نگرش دولت نسبت به این سازمان و برتری یافتن نگاه کارشناسی و علمی بر دیدگاه های سیاسی مهمترین حلقه مفقوده سازمان محیط زیست بوده و قرار گرفتن قطار محیط زیست بر ریل موفقیت و توسعه منوط به این تغییر نگرش در سازمان است.

امروزه، رئیس جمهور محترم همواره در سخنرانی های خود از اهمیت جایگاه محیط زیست و انجام کار علمی و کارشناسی در این سازمان سخن می گویند . اما در مقابل عده ای با نگرش سیاسی، قصد دارند، کماکان فضای مسموم سیاست زدگی را بر سازمان مزبور حفظ کنند. بر اساس بررسی های همه جانبه و کارشناسی بسیاری از تشکل های مردم نهاد، حضور مدیری درد آشنا، با تجربه و مردمی در رأس سازمان می تواند به تدریج به اصلاح بدنه سازمان و مسیر حرکت آن منجر گردد. تشکل های مزبور و در رأس آنها، انجمن هم افزایی اجتماعی اقوام کشور در راستای بهبود وضعیت محیط زیست بر اساس وظایف ذاتی خود، تجارب عملی و رزومه علمی بسیاری از افراد شایسته و صالح برای مدیریت سازمان محیط زیست را بررسی کرده و در انتها خانم دکتر سمیه رفیعی نماینده مردم شریف تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بعنوان شایسته ترین فرد برای پذیرش این مسئولیت مهم در این شرایط بحرانی زیست محیطی، شناسایی شده و به رئیس‌جمهور محترم معرفی شدند . ایشان فعال و سیاست پژوه حوزه محیط زیست و نماینده دوره های یازدهم و دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران بوده و ریاست فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارند. نامبرده هم اکنون در مقام نماینده مجلس، اهم فعالیت و کارهای خود را معطوف به محیط زیست کشور کرده و با توجه به تجارب خویش، در صورت تقبل ریاست سازمان محیط زیست می توانند، این کشتی طوفان زده را به ساحل امن رشد و توسعه هدایت کنند. در ادامه نقل قولی از ایشان را خدمت خوانندگان گرامی عرضه می گردد. سرکار خانم دکتر سمیه رفیعی: " حوزه محیط زیست کارهای عقب مانده و بر روی زمین مانده زیادی دارد که نیاز است فارغ از نگاه های جناحی و سیاسی برای تامین و حفظ منافع به کار در آن پرداخت."  تحصیلات آکادمیک این بانوی فرهیخته مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست می باشد. وی از جمله بانوان سیاستمدار کشور بوده، که تجارب گرانبهایی در سازمان محیط زیست داشته و همانگونه که در بالا معروض گردید، در سال های اخیر نیز به عنوان رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس عملکردی، شفاف و بدون تعارف را داشته اند. تجارب کاری و رزومه علمی ایشان در طول دوران خدمتشان در سازمان با خدمت حقیقی و دلسوزانه و به دور از هیاهوی سیاسی و گروه گرایی همراه بوده است .

ایشان در سازمان های بین الملی مهم نیز در حوزه محیط زیست برای کشور افتخارات گوناگونی خلق کرده اند. سرکار خانم دکتر رفیعی اعتقاد دارند، ازآنجا که در دنیا بخشی از مسئولیت های مهم حفاظت از محیط زیست بر عهده تشکل های مردم نهاد قرار داده شده، اداره سازمان محیط زیست و سیاستگذاری آن نیز بایستی با همراهی کامل و موثر این تشکل ها انجام شود. برخی از اهم فعالیت های سرکار خانم دکتر رفیعی در حوزه محیط زیست به شرح زیر می باشد: ۱.ایشان از جمله حامیان اصلی ممنوعیت صید ترال ماهی در آبهای ایران است. ۲. از ابتدای ریاست فراکسیون محیط زیست مجلس، پیگیر تصویب مصوباتی در این زمینه بوده اند که با پیگیر های مستمر ایشان، در مهر ماه سال ۱۳۹۹ توافق نامه ای در کار گروه ساماندهی صید ترال در فراکسیون محیط زیست مجلس و رئیس کار گروه صید و شکار امضاء شده و به واسطه آن برای اولین بار صید ترال در آبهای جنوب و شمال کشور به مدت دو سال به جهت آیش دریا متوقف شد. ۳. فعالیت برای طرح ادغام سازمان های امور اراضی و جنگلها و منابع طبیعی با محیط زیست ۴. عضو کار گروه اقتصاد انرژی و محیط زیست مجمع سیاسی هلسینکی ۵. مشاور زیست محیطی دفتر برنامه ریزی استراتژیک معاونت اجرایی رئیس جمهور ۶. مشاور رئیس مرکز امور فلسطین سازمان حفاظت از محیط زیست‌ در ادامه به بخشی از دیدگاه های این مدیر نام آشنای محیط زیست کشور ، در سخنرانی ها و مصاحبه های گوناگون می پردازیم. ایشان در یکی از سخنرانی های خویش، مهمترین مشکل در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی کشور را «اقتصادی نبودن» دانسته و بیان داشتند، این امر موجب می شود که نه تنها بخش خصوصی، بلکه بخش های دولتی برای ورود به طرح های  بهینه سازی مصرف انرژی انگیزه نداشته باشند.

وی با اشاره به قوانین «هوای پاک» و ساماندهی صنعت خودرو گفتند، قانونگذار باید تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ببیند که لازم است متولیان در این خصوص با اجرای دقیق قانون پیش گفته، مشکلات این حوزه را رفع کنند. وی معتقد است حفاظت از پارک ملی لار باید در اولویت محیط زیست استان تهران بوده و تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای یگان حفاظت محیط زیست این پارک هر چه سریعتر تامین شود تا وضعیت حفاظتی پارک ملی لار ارتقا پیدا کند. سرکار خانم دکتر رفیعی برای حل معضل فراملی گرد و غبار که روز های طولانی نفس مردم شهرهای مختلف را به شماره انداخته و سلامتی آنها را به خطر می اندازد گفت: ۲۰ کشور برای اولین بار به پیشنهاد پارلمان ایران رسماً در این مورد اعلام کردند که برای تاسیس آژانس پارلمانی گردو غبار که بتواند برنامه های مشترک را رصد، پایش و مدیریت کرده و از طرق مختلف مثل تدوین قوانین مشترک اقدام عملی و موثر انجام دهند اعلام امادگی کرده اند. وی معتقد است با توجه به پیچیده بودن معضل پسماند پایتخت و کشور امکانات مناسبی در این زمینه وجود نداشته و بایستی برنامه ریزی دقیقی در این زمینه انجام شود. دکتر رفیعی می گوید، بدون یک برنامه جامع کمک های بین المللی برای حفاظت از محیط زیست ایران بی اثر است. هزینه های بین المللی بی تردید کمک کننده هستند، اما اینگونه نباشد که اعتبارات اختصاص یافته هدفمند هزینه نشود. از دیدگاه ایشان، در واقع مدیریت هدفمند بودجه بسیار مهمتر از در اختیار گذاشتن آن بوده و بسیار مهم است که بودجه ها در کجا هزینه می شود. ایشان در بخشی از سخنان خود تصریح کردند، نهادها و سازمانهایی که بودجه و کمک های بین المللی را برای محیط زیست دریافت می کنند باید هزینه کرد اعتبارات اختصاص داده شده برای حفاظت از محیط زیست را به مجلس ارسال کنند تا مشخص شود این اعتبارات در کجا و چگونه هزینه می شود. دکتر رفیعی می گویند، یکی از اولویت های بر زمین مانده ما احیا و نگهداری از زیست گاه است که خیلی در برنامه های محیط زیست جایگاهی ندارد.

حفظ حیات وحش و ذخایر ژنتیک مسئله بسیار مهمی است و با کارهای سطحی رسانه ای یا سوژه سازی های رسانه ای کاملاً متفاوت است. جا دارد، جمله ای بسیار مهم و بیاد ماندنی در تاریخ از این بانوی عاشق محیط زیست تقدیم دوستان گردد: « اکولوژیست ها می گویند ما یک کره زمین داریم و من می گویم ما یک ایران داریم و باید با همکاری یکدیگر برای پایداری این سرزمین و به خصوص محیط زیست آن تلاش کنیم ». در پایان یقین داریم انتخاب این بانوی گرانقدر و متخصص و پاک دست توسط ریاست جمهور محترم به ریاست سازمان محیط زیست می تواند موجی از امید و نشاط را برای جامعه ایرانی بهمراه داشته و اعتماد سلب شده مردم از بهبود وضع محیط زیست را مجدداً بازسازی نماید. بی تردید، با مدیریت خانم دکتر سمیه رفیعی در مقام ریاست سازمان محیط زیست و همکاری و همراهی بخش های دولتی و خصوصی و مردم عزیز با ایشان، شاهد شکوفایی مجدد محیط زیست کشور خواهیم بود.

جواد کلاهدوزان

دبیر کل انجمن هم افزایی اجتماعی اقوام کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *