مقاله

اصلح ترین گزینه ها برای پذیرش مسئولیت وزارت نفت

محسن پاکزاد

اصلح ترین گزینه ها برای پذیرش مسئولیت وزارت نفت

آقای دکتر پاکنژاد اصلح ترین گزینه ها برای پذیرش مسئولیت وزارت نفت هستند، زیرا همانگونه که آقای دکتر پزشکیان در دوره انتخابات به کَرّات فرمودند، کشور به اندازه کافی برنامه مصوب و کارشناسی شده داشته و عملا دولت ها موظف هستند، این برنامه ها که عموما مصوب مجلس شورای اسلامی و نظام بوده را اجرا کنند.

محسن پاکزاد

راه اول اینکه قوای مجریه و مقننه تلاش خود را برای عملیاتی شدن برنامه های مصوب که هزاران ساعت کار کارشناسی برای آن انجام شده معطوف دارند. با این نگرش، بخش زیادی از مشکلات خود ساخته دولت ها اساسا به وجود نیامده و همه ارکان نظام هر لحظه وظایف و حقوق کنونی و مسیر حرکت آینده خود را می دانند.
راه دیگری که در دولت های گذشته مرسوم بوده، این است که رئیس جمهور منتخب، همه برنامه های موجود را به کنار گذاشته و منافع حزب، جناح یا افراد ذی نفوذی که از ایشان حمایت کرده اند را در اولویت قرار داده و برنامه های خلق الساعه و جدید را با این نگرش به مجلس ارائه و در کشور اجرا کنند. همانگونه که تاکنون در عمل اثبات شده، ازآنجا که چنین برنامه هایی، جامع الاطراف نبوده، در عمل با شکست مواجه شده است.
بالاخره پس از سال ها، رئیس جمهور که خود سال ها بعنوان وکیل ملت در مجلس شورای اسلامی افتخار خدمت داشته اند، این غفلت بسیار مهم را گوشزد کرده و قصد دارد اشتباه گذشتگان را تکرار نکند. اما عده ای با هیاهو و بدون استدلال قوی و کارشناسی، کابینه معرفی شده را متهم به بی برنامگی می کنند. این در حالی است که همه کابینه متفق القول می گویند آمده اند برنامه های مصوب نظام و مجلس را ذیل ارشادات مقام معظم رهبری اجرا کنند. از قضا یکی از وزاریی که به شدت بر اجرای برنامه های موجود، پافشاری می کنند، آقای دکتر پاکنژاد وزیر پیشنهادی نفت هستند. ایشان صراحتاً، شفاهاً و کتباً، اعلام کرده اند قصد دارند، بر اساس اسناد بالادستی، شامل قانون احکام دائمی برنامه­ های توسعه کشور، سیاست‌های کلی نظام در بخش نفت و گاز، سیاست­های اقتصاد مقاومتی و قوانین موضوعه، قانون و الزامات حاکم بر برنامه هفتم، پیشرفت و ماموریت هایی که به موجب قوانین و مقررات از جمله قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت بر عهده وزارت نفت گذارده شده، را اجرایی کرده و دقیقا در مقام مدیر اجرایی مصوبات موجود کشور را اجرا کنند.
همچنین در خصوص جایگاه و وظایف وزارت نفت نگرش ایشان به شرح زیر می باشد:
"صنعت نفت ایران از بدو پیدایش منشأ و نقطه اثر تحولات زیادی بوده است و به دلیل نقش محوری در پویایی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورمان بیش از دیگر بخشهای صنعتی و اقتصادی در معرض تغییر و تحول بوده است. وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به عنوان متصدی اعمال اصل مالکیت و حاکمیت ملی ایران بر ذخایر و منابع نفت و گاز، از طریق مدیریت بر شرکتهای تابعه و فرعی خود، بر عملیات اکتشاف، استخراج، بازاریابی و فروش نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده­ های نفتی کشور نظارت می نماید.

همچنین علاوه بر تأمین نیازهای اصلی انرژی، بخش اصلی  از درآمد ارزی کشور به­ وسیله صدور نفت خام، گازطبیعی و فرآورده­های نفتی و پتروشیمیایی تأمین می­گردد. ایران در بخش نفت ۱۵۹ میلیارد بشکه معادل نفت خام و در بخش گاز ۱۸۲ میلیارد بشکه معادل نفت خام، ذخایر در اختیار دارد که در مجموع با ۴۳۱ میلیارد بشکه معادل نفت خام حائز رتبه اول ذخائر هیدروکربوری جهان است. در سالهای گذشته اثرات تحریم های ظالمانه  در بخشهای مختلف اجرایی، اقتصادی و مدیریتی کشور نمایان شده است و بویژه بخش نفت را با شرایط پیچیده و چالش‌های متعددی روبرو نموده است. این وضعیت پس از خروج یک­جانبه ایالات متحده آمریکا از برجام، صنعت نفت را با شرایط سخت ­تری در بخش سرمایه گذاری، تبادلات مالی و فناوری، واردات تجهیزات، فروش و صادرات نفت خام و فرآورده مواجه نموده است."
با این وصف و ایضاً اینکه رئیس جمهور محترم در دوره انتخابات بر تلاش برای رفع تحریم ها از طرق مختلف و با حفظ عزت ملی تأکید ویژه داشته و همه وزرای کابینه با چنین دیدگاهی چینش شده و ازآنجا که *جناب آقای دکتر پاکنژاد سال ها در بدنه وزارتخانه و به دور از قیل و قال های سیاسی علم اندوزی کرده و خود را با کوله باری از تجربه در وزارت نفت تجهیز کرده و دقیقا به جایگاه وزارت نفت در پازل کابینه، اشراف دارند، امروز که رئیس جمهور، قصد اصلاح دور باطل دولت های پیشین(به شرح بالا) را دارند ، بهترین گزینه برای خدمت در مقام وزارت نفت محسوب می شوند.


جواد کلاهدوزان
دبیرکل انجمن هم افزایی اجتماعی اقوام کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *